Případová studie ESG: Výpočet a tříletá strategie snížení uhlíkové stopy pro Kladenské Potraviny*

Společnost Kladenské Potraviny podnikající v oboru potravinářství nás oslovila s požadavkem na:

  • výpočet její uhlíkové stopy a vytvoření reportu o uhlíkové stopě pro odběratele produktů společnosti a
  • zavedení strategie pro snížení uhlíkové stopy pro příští tři roky.
Případové studieESG

Hlavním motivem společnosti pro zavedení uhlíkové stopy jsou stupňující se požadavky jejích hlavních odběratelů z řad nadnárodních řetězců supermarketů, které v rámci své ESG strategie požadují od dodavatelů reporting o uhlíkové stopě a zavedení aktivních opatření pro její snižování.

Tato případová studie se zaměřuje na proces, jakým byla uhlíková stopa společnosti vypočtena, jak byl nastaven její další monitoring a  jaké strategie byly nastaveny na následující tři roky.

1. Výpočet uhlíkové stopy:

  • Prvním krokem pro zajištění výpočtu uhlíkové stopy je detailní sběr potřebných dat jak se zaměřením na činnost samotné společnosti, tak na její externí dodavatele.
  • Vzhledem k metodice GHG protokolu je třeba sbírat a analyzovat data ve třech tzv.  “Scopes”, které pokrývají celkové emise skleníkových plynů společnosti:
    • Scope 1: Zahrnuje přímé emise z vlastních zdrojů společnosti, jako jsou emise z vlastních zdrojů energie nebo emise z provozování vlastních vozidel.
    • Scope 2: Zahrnuje emise spojené s výrobou a dodávkou energie, kterou společnost nakupuje od jiných dodavatelů.
    • Scope 3: Zahrnuje ostatní nepřímé emise, jako jsou emise z výroby a nákupu materiálů, služeb a výrobků, které společnost používá.
  • V případě Kladenských Potravin byl v tomto ohledu hlavní výzvou sběr dat spojených s rozsáhlým a nepříliš modernizovaným logistickým centrem  společnosti a s jejím vozovým parkem využívaným pro distribuci části produktů.
  • GHG Výpočet: Na základě shromážděných dat jsme v naší softwarové kalkulačce vyvinuté pro kalkulace uhlíkové stopy dle GHG protokolu provedli výpočty emisí a vytvořili komplexní report  o uhlíkové stopě společnosti, který společnost může prezentovat svým odběratelům.

 

2. Nastavení strategie na příští tři roky:

  • Dalším krokem naší spolupráce s Kladenskými potraviny byl návrh udržitelné strategie pro postupné snižování uhlíkové stopy společnosti v  následujících třech letech. Na strategii jsme úzce spolupracovali s vedením společnosti, jehož zapojení bylo nezbytné pro realistické nastavení aktivit v rámci strategie a pochopení interních procesů společnosti a jejích možností v oblasti redukce emisí.
  • Strategie snížení uhlíkové stopy měla v případě Kladenských potravin pět  základních pilířů:
    • zavedení systému pravidelného měření emisí a monitoringu souvisejících dat, který ve společnosti zcela chyběl,
    • zavedení přísnějších kritérií  monitoringu uhlíkové stopy hlavních dodavatelů  z hlediska Scope 3,
    • návrh pro postupnou implementaci dílčích udržitelných technologií do zastaralého logistického centra společnosti včetně potenciálu využití ekologických dotací pro modernizaci provozu,
    • strategie pro postupnou modernizaci vozového parku včetně částečného budoucího využití elektromobilů
    • školení zaměstnanců a snaha o jejich zapojení do aktivit snižování uhlíkové stopy

Výzvou při tvorbě strategie bylo vzhledem k přesně vymezenému rozpočtu  nastavit náklady a hledat řešení pro strategii snižování uhlíkové stopy tak, aby byla strategie pro společnost nákladově přijatelná a především dlouhodobě udržitelná.

3. Implementace strategie:

S Kladenskými potravinami jsme domluveni na pravidelném ročním vyhodnocení a aktualizaci strategie a asistenci při budoucích rekalkulacích uhlíkové stopy  a vytváření reportů pro odběratele společnosti.

* Vzhledem k ochraně citlivých údajů v případových studiích nezveřejňujeme až na výjimky skutečné názvy klientů. Názvy však pro ilustraci zachycují obor podnikání a přibližnou lokaci sídla klienta.

Kontaktujte nás

Jak probíhá spolupráce

  • 1 - Napište nám

    Napište nám prostřednictvím kontaktního formuláře pro sjednání nezávazné osobní či online konzultace nebo pro získání orientační cenové nabídky.

    Do zprávy nám stručně popište, co je pro Vás v oblasti evropské legislativy a norem momentálně prioritní, a s jakým problémem potřebuje pomoct.

  • 2 - Úvodní konzultace

    My se Vám na základě informací od Vás do 24 hodin ozveme a připravíme prvotní zhodnocení toho, jaké služby Vám můžeme nabídnout,  a v případě Vašeho zájmu zašleme i orientační cenovou nabídku. 

  • Kontaktní formulář

    Odesláním formuláře potvrzujete, že jste se seznámil/-a se zásadami ochrany osobních údajů.