Hlavním motivem společnosti pro zavedení uhlíkové stopy jsou stupňující se požadavky jejích hlavních odběratelů z řad nadnárodních řetězců supermarketů, které v rámci své ESG strategie požadují od dodavatelů reporting o uhlíkové stopě a zavedení aktivních opatření pro její snižování.
Tato případová studie se zaměřuje na proces, jakým byla uhlíková stopa společnosti vypočtena, jak byl nastaven její další monitoring a jaké strategie byly nastaveny na následující tři roky.
1. Výpočet uhlíkové stopy:
- Prvním krokem pro zajištění výpočtu uhlíkové stopy je detailní sběr potřebných dat jak se zaměřením na činnost samotné společnosti, tak na její externí dodavatele.
- Vzhledem k metodice GHG protokolu je třeba sbírat a analyzovat data ve třech tzv. “Scopes”, které pokrývají celkové emise skleníkových plynů společnosti:
- Scope 1: Zahrnuje přímé emise z vlastních zdrojů společnosti, jako jsou emise z vlastních zdrojů energie nebo emise z provozování vlastních vozidel.
- Scope 2: Zahrnuje emise spojené s výrobou a dodávkou energie, kterou společnost nakupuje od jiných dodavatelů.
- Scope 3: Zahrnuje ostatní nepřímé emise, jako jsou emise z výroby a nákupu materiálů, služeb a výrobků, které společnost používá.
- V případě Kladenských Potravin byl v tomto ohledu hlavní výzvou sběr dat spojených s rozsáhlým a nepříliš modernizovaným logistickým centrem společnosti a s jejím vozovým parkem využívaným pro distribuci části produktů.
- GHG Výpočet: Na základě shromážděných dat jsme v naší softwarové kalkulačce vyvinuté pro kalkulace uhlíkové stopy dle GHG protokolu provedli výpočty emisí a vytvořili komplexní report o uhlíkové stopě společnosti, který společnost může prezentovat svým odběratelům.
2. Nastavení strategie na příští tři roky:
- Dalším krokem naší spolupráce s Kladenskými potraviny byl návrh udržitelné strategie pro postupné snižování uhlíkové stopy společnosti v následujících třech letech. Na strategii jsme úzce spolupracovali s vedením společnosti, jehož zapojení bylo nezbytné pro realistické nastavení aktivit v rámci strategie a pochopení interních procesů společnosti a jejích možností v oblasti redukce emisí.
- Strategie snížení uhlíkové stopy měla v případě Kladenských potravin pět základních pilířů:
- zavedení systému pravidelného měření emisí a monitoringu souvisejících dat, který ve společnosti zcela chyběl,
- zavedení přísnějších kritérií monitoringu uhlíkové stopy hlavních dodavatelů z hlediska Scope 3,
- návrh pro postupnou implementaci dílčích udržitelných technologií do zastaralého logistického centra společnosti včetně potenciálu využití ekologických dotací pro modernizaci provozu,
- strategie pro postupnou modernizaci vozového parku včetně částečného budoucího využití elektromobilů
- školení zaměstnanců a snaha o jejich zapojení do aktivit snižování uhlíkové stopy
Výzvou při tvorbě strategie bylo vzhledem k přesně vymezenému rozpočtu nastavit náklady a hledat řešení pro strategii snižování uhlíkové stopy tak, aby byla strategie pro společnost nákladově přijatelná a především dlouhodobě udržitelná.
3. Implementace strategie:
S Kladenskými potravinami jsme domluveni na pravidelném ročním vyhodnocení a aktualizaci strategie a asistenci při budoucích rekalkulacích uhlíkové stopy a vytváření reportů pro odběratele společnosti.