Tato iniciativa byla motivována nejen rostoucím tlakem ze strany úvěrující banky, která dlouhodobě poskytuje společnosti provozní a investiční financování ve značném rozsahu, ale především požadavkem hlavního odběratele výrobků společnosti (přední světové automobilky), která avizovala, že v horizontu dvou let zavede pro své významnější dodavatele přísná a povinná kritéria z hlediska ESG ratingu.
1. Audit současné situace
- Zahájení dialogu
- Prvním krokem bylo zahájení otevřeného dialogu se zástupci Brněnských Autodílů, a to s managementem společnosti a rovněž se zástupci zaměstnanců reprezentujících odborovou organizaci. Probírali jsme současné aktivity společnosti v ESG, interní procesy a především hodnoty a vizi společnosti o tom, kde by se společnost v ESG mohla zlepšit. Ze strany zástupců zaměstnanců jsme se přitom dozvěděli zajímavé informace o interních procesech a možných optimalizacích v zacházení se zdroji a efektivitě spotřeby energie.
- Přehled očekávání stakeholderů
- Jako další krok následovala analýza očekávání klíčových stakeholderů. V případě Brněnských autodílů jsme se zaměřili na akcionáře společnosti, zástupce hlavního zákazníka, zástupce úvěrující banky a členy místní komunity u areálu společnosti (se kterými byly v minulosti řešeny některé problémy související s provozem společnosti). Rozhovory probíhaly formou krátkých a volných brainstormingových videocallů, kdy tato metoda se nám v minulosti v podobných případech osvědčila nejvíce.
2. Stanovení hlavních cílů a priorit
- Workshop s vedením
- Společně s vedením Brněnských Autodílů jsme na základě získaných informací během dvou půldenních workshopů definovali hlavní cíle a priority, které budou tvořit základ pro ESG strategii. Kvantitativní a kvalitativní cíle byly stanoveny v souladu s očekáváními stakeholderů a specifiky daného odvětví a hlavním záměrem implementovaných změn, tj. získání kvalitního ESG ratingu.
3. Analýza ESG kritérií
Následovala klíčová část nutných příprav pro vytvoření ESG strategie, a to audit konkrétních kategorií ESG u společnosti včetně identifikace nedostatků a příležitostí ke změně.
- Audit ESG faktorů
- Provedli jsme podrobný audit všech tří kategorií ESG – environmental, social a governance. Identifikovali jsme klíčové oblasti, ve kterých lze dosáhnout zlepšení.
- Benchmarking
- Srovnávali jsme výkony Brněnských Autodílů s nejlepšími praxemi v odvětví a identifikovali oblasti v rámci ESG, ve kterých by se společnost mohla inspirovat.
4. Vytvoření ESG strategie
- Na základě předchozích analýz a získaných informací jsme vypracovali konkrétní strategický plán akcí pro dosažení stanovených cílů.
- Vytvořená ESG strategie zahrnovala mimo jiné implementaci nových technologických postupů ve výrobě, posílení odběru ekologické složky energií, důraz na prověřování dodavatelů z hlediska jejich ESG ratingu a nastavení procesu dodavatelského řízení, plán na využití ekologických dotací pro investice do modernizace areálu společnosti, zavedení pobídkových programů pro zaměstnance pro jejich zapojení do ESG aktivit a nové modely pro rozhodování managementu z hlediska zohledňování udržitelných faktorů při přijímání strategických obchodních rozhodnutí.
- Jelikož cílem strategie je především dlouhodobé zlepšení ESG ratingu společnosti, hlavní body strategie vycházely z požadavků hlavních ratingových agentur S&P, MSCI, CDP, FTSE Russel a Cen SDGs tak, aby byl zajištěn dobrý výsledek při budoucím vypracování ESG ratingu na žádost hlavního zákazníka společnosti nebo úvěrující banky.
5. Implementace a komunikace
- Výcvik a podpora zaměstnanců
- Připravili jsme programy výcviku a školení pro klíčové zaměstnance, aby byli plně informováni o nových ESG postupech a zapojeni do nově zavedených interních procesů.
- Externí komunikace
- Společně s marketingový oddělením Brněnských Autodílů jsme vypracovali strategii externí komunikace tak, aby byly změny prezentovány transparentně a důvěryhodně a především aby byly ESG aktivity marketingově a obchodně zúročeny a prezentovány obchodním partnerům.
6. Implementace měření a sledování
- Definice KPI
- Stanovili jsme klíčové výkonnostní indikátory (KPI) v oblasti ESG strategie, které budou s naší asistencí a díky nastavenému monitoringu dat pravidelně měřeny a sledovány.
- Pravidelné revize
- Zavedli jsme pravidelné půlroční revize strategie, abychom zajistili, že dosažené výsledky odpovídají měnícím se ESG normám a očekáváním stakeholderů.
7. Zveřejňování výsledků
- Vytvoření ESG Reportu
- Pro společnost jsme vytvořili template dobrovolného vzorového ESG reportu, který bude od roku 2024 zveřejňován na webových stránkách společnosti a šířen mezi stakeholdery.
Výsledky:
Díky připravené ESG strategii budou Brněnské Autodíly dosahovat vysokého ESG ratingu, což posílí jejich postavení na trhu a zvýší důvěru úvěrující banky, hlavního zákazníka společnosti a ostatních stakeholderů.
Strategii se podařilo rychle (už za pouhých dva a půl měsíce od zahájení spolupráce) a efektivně implementovat díky ukázkovému přístupu a kooperaci managementu i zástupců zaměstnanců společnosti, kterým musíme ještě jednou poděkovat.