Udržitelnost a ESG
Agentura Ethicor Solutions zajišťuje komplexní služby v oblasti udržitelnosti a ESG. Na základě informací o Vaší společnosti a interních procesech navrhneme dlouhodobou strategii udržitelnosti na míru Vaší společnosti tak, aby jí přinesla skutečnou konkurenční výhodu a využití v rámci PR, marketingu i obchodu. Dokážeme Vám pomoct rovněž v oblasti pravidel ESG, kde pro naše klienty zajišťujeme mimo jiné nefinanční reporting, implementaci ESG opatření nebo výpočty uhlíkové stopy.
Co spadá do oblasti udržitelnosti?
Udržitelnost zahrnuje tři klíčové oblasti:
Environmentální
Životní prostředí
Monitoring uhlíkové stopy, ochrana přírody, nakládání s odpady, snižování emisí, efektivní využívání zdrojů, oběhové hospodářství a boj proti klimatické změně.
Sociální
Společenská odpovědnost
Péče o zaměstnance, férové pracovní podmínky, dialog se zaměstnanci, diverzita a inkluze, ochrana lidských práv, bezpečnost práce, charitativní činnosti, podpora komunit.
Governance
Řízení společností
Corporate governance, interní předpisy, procesy řízení společnosti, etické kodexy, transparentnost a účetní standardy, odpovědné rozhodování, dodržování regulací, boj proti korupci, opatření proti podvodům a zpronevěrám, whistleblowing.
Význam udržitelnosti v podnikání neustále stoupá. Efektivní zvládnutí oblasti udržitelnosti přinese společnostem konkurenční výhodu, atraktivitu pro investory a posílení pozice pro PR, obchod i marketing.
Proč by se měly společnosti tématu udržitelnosti a společenské odpovědnosti věnovat?
Silnější značka a reputace
Udržitelná image přitahuje nové zákazníky v rámci B2B i B2C vztahů a posiluje PR společnosti. I běžný spotřebitel se dnes zajímá např. o původ a kvalitu surovin nebo vliv podnikatelské činnosti na životní prostředí a místní komunitu.
Lepší podmínky bankovního financování
Přístup k oblasti udržitelnosti a plnění ESG standardů začíná být v čím dál více odvětvích nezbytné pro získání výhodných finančních úvěrů od bankovních institucí. Např. v oblasti nemovitostí již developeři pro větší komerční budovy bez odpovídajících energetických certifikátů nezískají bankovní financování.
Silnější vztahy s obchodními partnery
Efektivně zvládnutá strategie udržitelnosti a společenské odpovědnosti buduje důvěru klientů a obchodních partnerů. Především větší mezinárodní korporace u svých dodavatelů vyžadují, aby měli oblast udržitelnosti prokazatelně vyřešenou a byli jim k tomu schopni poskytnout odpovídající konkrétní data a podklady.
Dlouhodobé zvyšování hodnoty společnosti
Pokud chcete v dlouhodobém horizontu zajistit zvyšování hodnoty Vaší společnosti pro investory a obchodní partnery, je třeba tématu udržitelnosti věnovat pozornost. Zanedbání oblasti udržitelnosti představuje z hlediska hodnoty společnosti reputační riziko a překážku v růstu na evropském trhu.
Atraktivní pracovní prostředí
Součástí tématu udržitelnost je i dialog se zaměstnanci a vytvoření atraktivních pracovních podmínek. Strategie udržitelnosti tak pomůže s omezením fluktuace zaměstnanců a se zvýšením atraktivity pro uchazeče o práci.
Výhoda ve veřejných zakázkách
V zahraničí již hraje zvládnutá oblast udržitelnosti významnou roli při hodnocení v rámci veřejných zakázek. Do budoucna se tento trend přenese i do České republiky, kde se plnění vybraných ESG kritérií stane podmínkou pro účast na veřejných zakázkách nebo bude zvyšovat šance na jejich získání.
Příprava na budoucí regulace
Regulatorní požadavky v oblasti udržitelnosti se budou v jednotlivých ekonomických odvětvích postupně zpřísňovat. Správně zvolená strategie udržitelnosti Vám pomůže se na budoucí legislativní změny připravit a naopak v nich identifikovat prostor k možnému růstu.
Konkurenční výhoda
Díky správně nastavené strategii udržitelnosti dokážete získat dlouhodobou konkurenční výhodu nad ostatními konkurenty, kteří tuto oblast zanedbali.
ESG
Důležitým tématem v rámci udržitelnosti je i oblast tzv ESG regulace.
Co je ESG?
Zkratka ESG (z anglického „Environmental, Social, and Governance“) odkazuje na nové požadavky stanovené převážně evropskou legislativou v oblasti společenské odpovědnosti, správy a řízení podniků a ekologické udržitelnosti. ESG si tak můžete představit jako hodnocení společností z hlediska odpovědnosti v oblasti sociálních a environmentálních faktorů.
Zákonné povinnosti
Dne 28. listopadu 2022 Rada Evropské unie schválila směrnici o podávání zpráv podniků o udržitelnosti (CSRD). Tato směrnice mění směrnici o nefinančním reportingu z roku 2014 a zavádí jednotné evropské standardy pro nefinanční reporting. Směrnice také významně rozšiřuje okruh osob, kterých se tyto požadavky týkají.
Mezi nové povinnosti povinných společností se tak již brzy zařadí zveřejňování jak pozitivních, tak negativních vlivů činnosti na životní prostředí, povinnost reportovat o tzv. ESG rizicích a příležitostech ovlivňujících dlouhodobou udržitelnost obchodní činnosti a zveřejňování strategie k zajištění či zlepšení udržitelnosti.Koho se bude ESG týkat povinně?
Povinný ESG reporting se bude podle aktuálního pozměňovacího návrhu Evropské komise (tzv. Omnibus) týkat společností, které mají více než 1 000 zaměstnanců a které současně splňují alespoň jedno z dalších kritérií: obrat nad 50 milionů EUR, nebo bilanční suma rozvahy nad 25 milionů EUR. Poprvé budou tyto společnosti reportovat za rok 2027.
Pokud ovšem návrh Evropské komise nebude schválen, bude platit původní znění směrnice, podle kterého bude zákonná povinnost reportingu platit už pro společnosti s 250 zaměstnanci, a to už od roku 2025.Proč ESG dopadne i na malé a střední podniky?
V rámci ESG reportingu budou velké společnosti vyžadovat dodávání ESG dat a zavedení ESG strategií od svých dodavatelů a obchodních partnerů, a to včetně malých a středních podniků. Zavedení ESG strategie a plnění ESG standardů se rovněž stane postupem času zásadním kritériem při sjednávání bankovního financování, spolupráci s velkými ekonomickými subjekty s povinností nefinančního reportingu nebo pro účast na veřejných zakázkách. Aktivity v oblasti ESG se navíc stávají čím dál důležitějšími pro marketing a PR společností na B2B i B2C trhu. Bez dlouhodobé a udržitelné ESG strategie se tak neobejde v zásadě kdokoliv s cílem dlouhodobě a úspěšně rozvíjet své podnikání.
Jak Vám pomůžeme v oblasti udržitelnosti a ESG?
Agentura Ethicor Solutions poskytuje komplexní služby v oblasti udržitelnosti a ESG, které dokáže přizpůsobit na míru potřebám Vaší společnosti. Nabízíme především služby vytvoření strategie a reportů udržitelnosti, hloubkového auditu Vašich aktuálních firemních procesů, výpočtů a reportů uhlíkové stopy Vašeho podnikání, a zajištění plnění zákonných povinností v rámci ESG legislativy včetně přípravy nefinančních ESG reportů a asistence při získávání ESG ratingů.
Náš přístup k udržitelnosti
Tip – Zajímá Vás, jak může vypadat nákladově efektivní report udržitelnosti u menších společností, na které nespadá povinnost zákonného ESG reportingu? Přečtěte si report udržitelnosti, který jsme vytvořili pro jednoho z našich klientů.
K oblasti udržitelnosti přistupujeme pragmaticky a efektivně. Nemáme rádi přehnaný důraz na byrokratický přístup a zbytečná data, která nepřinášejí žádný užitek. Rozpočet na oblast udržitelnosti dokážeme udržet nastavený na míru velikosti Vaší společnosti a významnosti tohoto tématu pro Vaše podnikání.
Při tvorbě strategie v oblasti udržitelnosti navíc vždy myslíme na to, aby Vám nastavená strategie a aktivity pomohly v rámci PR, marketingu a obchodu. Dokážeme tak Vaší společnosti díky našim službám přinést skutečnou přidanou hodnotu.
Hloubkový Audit
Audit Vašich aktuálních firemních procesů včetně upozornění na příležitosti a rizika a doporučení pro vytvoření konkrétní strategie pro oblast udržitelnosti a ESG.
Kontaktujte násWorkshopy a školení
Zajistíme školení a workshopy pro Vaše zaměstnance a management tak, aby se aktivně zapojili do plnění povinností v oblasti udržitelnosti a ESG.
Kontaktujte násNávrh a realizace změn
Strategie udržitelnosti
Vytvoříme pro Vaši společnost na klíč dlouhodobou strategii udržitelnosti, která posílí Vaše PR a marketing, pomůže Vám získat konkurenční výhodu a připraví Vás na budoucí legislativní povinnosti v rámci udžitelnosti a ESG.
Marketing a PR v oblasti udržitelnosti
Pomůžeme Vám nastavit PR a marketingovou komunikaci tak, abyste dali obchodním partnerům a zákazníkům najevo své závazky a plnění povinností v oblasti udržitelnosti a zároveň se vyhnuli tzv. greenwashingu představujícímu významné reputační riziko.
Na PR projektech spolupracujeme s renomovanou českou agenturou PRAM Consulting – podívejte se např. na report Hornbachu.
Management udržitelnosti a ESG
Nastavíme strategii udržitelnosti odpovídající individuálním potřebám Vaší společnosti a poté Vám pomůžeme řídit jednotlivé kroky nutné pro její implementaci a plnění veškerých případných povinností v rámci ESG.
ESG rating
Pomůžeme Vám zavést veškeré potřebné změny a interní procesy pro účely získání vysokého ESG ratingu u ratingových agentur.
Nefinanční ESG reporting dle CSRD
Pokud se na Vaši společnost vztahuje povinnost nefinančního ESG reportingu dle CSRD, zajistíme Vám splnění veškerých povinností s reportingem spojených.
Výpočet uhlíkové stopy
Zajistíme výpočet a dlouhodobý monitoring uhlíkové stopy Vaší společnosti.
Řízení dodavatelského řetězce
Pomůžeme Vám s řízením a kontrolami Vašich dodavatelů z hlediska jejich dodržování principů udržitelnosti a ESG.
Revize interních směrnic a smluvní dokumentace
Zajistíme revizi veškerých Vašich interních směrnic a smluvní dokumentace, které uvedeme do souladu s principy udržitelnosti a konkrétními povinnostmi v rámci ESG.
Konzultace a analýzy
Poskytujeme rovněž služby konzultací a analýz v případě, že v oblasti ESG řešíte konkrétní problémy, u kterých potřebuje expertní radu nebo návrh řešení.
Kontaktujte násNejčastěji řešíte
Zajistíme výpočet a dlouhodobý monitoring uhlíkové stopy Vaší společnosti a navrhneme efektivní a realistickou strategii pro její snížení.
Výpočet uhlíkové je komplexní proces, který vyžaduje mimo jiné důkladný a protokolovaný přístup k měření emisí skleníkových plynů v několika kategoriích (Scope 1 až 3) spojený s analýzou širšího kontextu.
Kalkulaci uhlíkové stopy jsme schopni dle Vašeho zadání vypracovat v souladu s veškerými obvyklými mezinárodními standardy. Nejčastější požadavek (a námi doporučený postup) je ovšem výpočet podle současných dvou nejrozšířenějších standardů při výpočtu uhlíkové stopy: Greenhouse Gas Protocol (GHG) a normy ISO řady 14000.
Před samotným výpočtem uhlíkové stopy Vám rovněž pomůžeme zanalyzovat a nastavit tzv. hranice systému. To znamená rozhodnout, zda se jedná o uhlíkovou stopu konkrétních produktů či celé firmy a co vše do ní má být zahrnuto.
O výpočtu uhlíkové stopy Vám dle Vašich potřeb na míru připravíme podrobný report včetně dokumentace postupu měření, který budete moct předložit svým odběratelům či prezentovat veřejnosti. Následně Vám pomůžeme s nastavením procesů a nástrojů pro dlouhodobý monitoring dat nezbytných k průběžným výpočtům uhlíkové stopy v budoucnu.
Na základě provedeného výpočtu uhlíkové stopy a auditu Vašich interních procesů Vám rovněž připravíme dlouhodobou a udržitelnou strategii pro snižování uhlíkové stopy, u které Vám pomůžeme s její implementací a dlouhodobým monitoringem.
Vytvoříme pro Vaši společnost na klíč dlouhodobou strategii udržitelnosti, která posílí Vaše PR a marketing, pomůže Vám získat konkurenční výhodu a připraví Vás na budoucí legislativní povinnosti v rámci udržitelnosti a ESG.
Při přípravě strategie udržitelnosti zpravidla postupujeme dle následujícího osvědčeného postupu, který jsme samozřejmě schopni jakkoliv přizpůsobit Vašemu zadání či potřebám a cílům Vaší společnosti:
- Audit současné situace
- Zahájení dialogu
Prvním krokem je zahájení dialogu s managementem společnosti a rovněž se zástupci zaměstnanců. Zanalyzujeme současné aktivity společnosti v oblasti udržitelnosti, interní procesy a především hodnoty a vizi společnosti o tom, kde by se společnost v oblasti udržitelnosti mohla zlepšit. - Přehled očekávání stakeholderů
Jako další krok následuje analýza očekávání klíčových stakeholderů. Může se jednat např. o místní komunitu, hlavní zákazníky, vlastníky společnosti, dotační orgány či úvěrující banky.
- Zahájení dialogu
- Stanovení hlavních cílů a priorit
- Workshop s vedením
Společně s managementem společnosti na základě získaných informací definujeme během workshopu hlavní cíle a priority, které budou tvořit základ pro strategii udržitelnosti. - Kvantitativní a kvalitativní cíle musí být stanoveny v souladu s očekáváními stakeholderů a specifiky daného odvětví a hlavním záměrem implementovaných změn.
- Workshop s vedením
- Audit jednotlivých faktorů
- Provedeme u společnosti podrobný audit všech tří kategorií udržitelnosti, tj. environmentální, sociální a governance. Identifikujeme klíčové oblasti, ve kterých lze dosáhnout zlepšení.
- Benchmarking
Srovnáme výkony společnosti s nejlepšími praxemi v odvětví a identifikujeme oblasti v rámci udržitelnosti, ve kterých by se společnost mohla inspirovat.
- Vytvoření strategie udržitelnosti
- Na základě předchozích analýz a získaných informací vypracujeme konkrétní strategický plán akcí pro dosažení stanovených cílů. Připravenou strategii s Vámi probereme a zapracujeme Vaše připomínky.
- Implementace a komunikace
- Školení a podpora zaměstnanců
Připravíme programy školení pro klíčové zaměstnance, aby byli plně informováni o nových postupech dle strategie a zapojeni do nově zavedených interních procesů. - Externí komunikace
Vypracujeme strategii externí komunikace tak, aby byly změny prezentovány transparentně a důvěryhodně a především aby byly aktivity v oblasti udržitelnosti marketingově a obchodně zúročeny a prezentovány obchodním partnerům.
- Školení a podpora zaměstnanců
- Implementace měření a sledování
- Definice KPI
Stanovíme klíčové výkonnostní indikátory (KPI) v oblasti strategie udržitelnosti, které budou s naší asistencí a díky nastavenému monitoringu dat pravidelně měřeny a sledovány. - Pravidelné revize
Zajistíme pravidelné (zpravidla roční) revize strategie, abychom zajistili, že dosažené výsledky odpovídají měnícím se normám a očekáváním stakeholderů.
- Definice KPI
- Zveřejňování výsledků
- Vytvoření reportu udržitelnosti
Vytvoříme pro Vás report udržitelnosti, který můžete zveřejňovat na webových stránkách a využívat pro marketingové účely i plnění případných konkrétních zákonných povinností.
- Vytvoření reportu udržitelnosti
- Audit současné situace
Mezi naše klienty patří např.
Kontaktujte nás
Jak probíhá spolupráce
1 - Napište nám
Napište nám prostřednictvím kontaktního formuláře pro sjednání nezávazné osobní či online konzultace nebo pro získání orientační cenové nabídky.
Do zprávy nám stručně popište, co je pro Vás v oblasti evropské legislativy a norem momentálně prioritní, a s jakým problémem potřebuje pomoct.
2 - Úvodní konzultace
My se Vám na základě informací od Vás do 24 hodin ozveme a připravíme prvotní zhodnocení toho, jaké služby Vám můžeme nabídnout, a v případě Vašeho zájmu zašleme i orientační cenovou nabídku.
Kontaktní formulář
Odesláním formuláře potvrzujete, že jste se seznámil/-a se zásadami ochrany osobních údajů.