Příprava komplexní ESG Strategie s cílem získání kvalitního ESG ratingu pro Společnost Brněnské Autodíly*

V březnu 2023 nás oslovila společnost Brněnské Autodíly s poptávkou na vytvoření  celkové komplexní ESG strategii s cílem získat dlouhodobě kvalitní ESG rating.

Případové studieESG

Tato iniciativa byla motivována nejen rostoucím tlakem ze strany úvěrující banky, která dlouhodobě poskytuje společnosti provozní a investiční financování ve značném rozsahu, ale především požadavkem hlavního odběratele výrobků společnosti (přední světové automobilky), která avizovala, že v horizontu dvou let zavede pro své významnější dodavatele přísná a povinná  kritéria z hlediska ESG ratingu.

1. Audit současné situace

  • Zahájení dialogu
    • Prvním krokem bylo zahájení otevřeného dialogu se zástupci Brněnských Autodílů, a to s managementem společnosti a rovněž se zástupci zaměstnanců reprezentujících odborovou organizaci. Probírali jsme současné aktivity společnosti v ESG, interní procesy a především  hodnoty a vizi společnosti o tom, kde by se společnost v ESG mohla zlepšit. Ze strany zástupců zaměstnanců jsme se přitom dozvěděli zajímavé informace o interních procesech a možných optimalizacích v zacházení se zdroji a efektivitě spotřeby energie.
  • Přehled očekávání stakeholderů
    • Jako další krok následovala analýza očekávání klíčových stakeholderů. V případě Brněnských autodílů jsme se zaměřili na akcionáře společnosti, zástupce hlavního zákazníka, zástupce úvěrující banky a členy místní komunity u areálu společnosti (se kterými byly v minulosti řešeny některé problémy související s provozem společnosti). Rozhovory probíhaly formou krátkých a volných brainstormingových videocallů, kdy tato metoda se nám v minulosti v podobných případech osvědčila nejvíce.

2. Stanovení hlavních cílů a priorit

  • Workshop s vedením
    • Společně s vedením Brněnských Autodílů jsme na základě získaných informací během dvou půldenních workshopů definovali hlavní cíle a priority, které budou tvořit základ pro ESG strategii. Kvantitativní a kvalitativní cíle byly stanoveny v souladu s očekáváními stakeholderů a specifiky daného odvětví a hlavním záměrem implementovaných změn, tj. získání kvalitního ESG ratingu.

3. Analýza ESG kritérií

Následovala klíčová část nutných příprav pro vytvoření ESG strategie, a to audit konkrétních kategorií ESG u společnosti včetně identifikace nedostatků a příležitostí ke změně.

  • Audit ESG faktorů
    • Provedli jsme podrobný audit všech tří kategorií ESG – environmental, social a governance. Identifikovali jsme klíčové oblasti, ve kterých lze dosáhnout zlepšení.
  • Benchmarking
    • Srovnávali jsme výkony Brněnských Autodílů s nejlepšími praxemi v odvětví a identifikovali oblasti v rámci ESG, ve kterých by se společnost mohla inspirovat.

4. Vytvoření ESG strategie

  • Na základě předchozích analýz a získaných informací jsme vypracovali konkrétní strategický plán akcí pro dosažení stanovených cílů.
  • Vytvořená ESG strategie zahrnovala mimo jiné implementaci nových technologických postupů ve výrobě, posílení odběru ekologické složky energií, důraz na prověřování dodavatelů z hlediska jejich ESG ratingu a nastavení procesu dodavatelského řízení, plán na využití ekologických dotací pro investice do modernizace areálu společnosti, zavedení pobídkových programů pro zaměstnance pro jejich zapojení do ESG aktivit a nové modely pro rozhodování managementu z hlediska zohledňování udržitelných faktorů při přijímání strategických obchodních rozhodnutí.
  • Jelikož cílem strategie je především dlouhodobé zlepšení ESG ratingu společnosti, hlavní body strategie vycházely z požadavků hlavních ratingových  agentur S&P, MSCI, CDP, FTSE Russel a Cen SDGs tak, aby byl zajištěn dobrý výsledek při budoucím vypracování ESG ratingu na žádost hlavního zákazníka společnosti nebo úvěrující banky.

5. Implementace a komunikace

  • Výcvik a podpora zaměstnanců
    • Připravili jsme programy výcviku a školení pro klíčové zaměstnance, aby byli plně informováni o nových ESG postupech a zapojeni do nově zavedených interních procesů.
  • Externí komunikace
    • Společně s marketingový oddělením Brněnských Autodílů jsme vypracovali strategii externí komunikace tak, aby byly změny prezentovány transparentně a důvěryhodně a především aby byly ESG aktivity marketingově a obchodně zúročeny a prezentovány obchodním partnerům.

6. Implementace měření a sledování

  • Definice KPI
    • Stanovili jsme klíčové výkonnostní indikátory (KPI) v oblasti ESG strategie, které budou s naší asistencí a díky nastavenému monitoringu dat pravidelně měřeny a sledovány.
  • Pravidelné revize
    • Zavedli jsme pravidelné půlroční revize strategie, abychom zajistili, že dosažené výsledky odpovídají měnícím se ESG normám a očekáváním stakeholderů.

7. Zveřejňování výsledků

  • Vytvoření ESG Reportu
    • Pro společnost jsme vytvořili template dobrovolného vzorového ESG reportu, který bude od roku 2024 zveřejňován na webových stránkách společnosti a šířen mezi stakeholdery.

Výsledky:

Díky připravené ESG strategii budou Brněnské Autodíly dosahovat vysokého ESG ratingu, což posílí jejich postavení na trhu a zvýší důvěru úvěrující banky,  hlavního zákazníka společnosti a  ostatních  stakeholderů.

Strategii se podařilo rychle (už za pouhých dva a půl měsíce od zahájení spolupráce)  a efektivně implementovat díky ukázkovému přístupu a kooperaci managementu i zástupců zaměstnanců společnosti, kterým musíme ještě jednou poděkovat.

* Vzhledem k ochraně citlivých údajů v případových studiích nezveřejňujeme až na výjimky skutečné názvy klientů. Názvy však pro ilustraci zachycují obor podnikání a přibližnou lokaci sídla klienta.

Kontaktujte nás

Jak probíhá spolupráce

  • 1 - Napište nám

    Napište nám prostřednictvím kontaktního formuláře pro sjednání nezávazné osobní či online konzultace nebo pro získání orientační cenové nabídky.

    Do zprávy nám stručně popište, co je pro Vás v oblasti evropské legislativy a norem momentálně prioritní, a s jakým problémem potřebuje pomoct.

  • 2 - Úvodní konzultace

    My se Vám na základě informací od Vás do 24 hodin ozveme a připravíme prvotní zhodnocení toho, jaké služby Vám můžeme nabídnout,  a v případě Vašeho zájmu zašleme i orientační cenovou nabídku. 

  • Kontaktní formulář

    Odesláním formuláře potvrzujete, že jste se seznámil/-a se zásadami ochrany osobních údajů.